Saturday, December 19, 2009

tolong...tolong...

maaf lah ya..entri ini ditulis berdasarkan retorik semata2 tanpa fakta dan sokongan dari kajian lepas..nak cakap pasal kes ragut yang menjadi2..tapi tak mahu search fakta..sebab takut nak search kat pakcik google ttg kes ragut..bila tengok semua gambar mangsa peragut mengerikan...i'm wondering why...penjenayah2 mengambil jalan mudah dgn meragut?
oh..tekanan hidup? saje2 sebab tak ada duit? atau addicted to drugs?segalanya mungkin...tapi segala yang mungkin, mungkin takkan berlaku kalau x terjebak bukan? ALLAH aturkan hidup kita..dengan pelbagai skrip dan cerita..ada yang ALLAH bagi hidupnya sempurna, indah..ada yang ALLAH bagi hidupnya susah sampai ke akhir hayat..ada yg ALLAH bagi hidupnya bahagia, tapi menderita akhirnya..ada yang ALLAH bagi derita tapi bahagia akhirnya...

mungkin begitulah hidup peragut..pada mulanya dia takmahu hidup kesempitan..tapi ALLAH uji mereka dgn rakan2..sbb itulah kawan yang baik digelar seolah2 penjual minyak wangi..manakala kawan yg sebaliknya, digelar seolah2 penempa besi..kita akan terkesan dgn faktor persekitaran..

akhirnya..hidup x menentu ekonomi diri pun tidak stabil..jalan mudah-ragut sahaja..motor kan ada? nyawa manusia dipandang seperti sehelai kertas...dalam pada meragut, dia melayangkan sebilah parang..atau paling tidak mengheret mangsa..membunuh satu dosa..meragut satu dosa juga bukan?

ah..sy juga pernah menjadi mangsa ragut..tapi MAHA BESAR ALLAH yang mengatur rezeki..digerakkan hati sy menyimpan dompet dalam poket..x berapa lama kemudian.beg saya diragut dari belakang..sy tidak menjerit meminta tolong pun..lepaskan sahaja...bila teringat balik..ada apa dalam beg saya ye? oh? buku kimia setebal 2 inci, botol air, bekas pensil dan fail yang memuatkan nota2 pelajaran saya...hehehe..saya pun memegang poket seluar..bukan rezeki peragut tu dapatkan duit dari saya..selamat membaca peragut jalanan!

No comments: