Tuesday, December 22, 2009

there's no hope...

diam tandanya ya..ya ALLAH kembalikan kekuatanku..

Saturday, December 19, 2009

tolong...tolong...

maaf lah ya..entri ini ditulis berdasarkan retorik semata2 tanpa fakta dan sokongan dari kajian lepas..nak cakap pasal kes ragut yang menjadi2..tapi tak mahu search fakta..sebab takut nak search kat pakcik google ttg kes ragut..bila tengok semua gambar mangsa peragut mengerikan...i'm wondering why...penjenayah2 mengambil jalan mudah dgn meragut?
oh..tekanan hidup? saje2 sebab tak ada duit? atau addicted to drugs?segalanya mungkin...tapi segala yang mungkin, mungkin takkan berlaku kalau x terjebak bukan? ALLAH aturkan hidup kita..dengan pelbagai skrip dan cerita..ada yang ALLAH bagi hidupnya sempurna, indah..ada yang ALLAH bagi hidupnya susah sampai ke akhir hayat..ada yg ALLAH bagi hidupnya bahagia, tapi menderita akhirnya..ada yang ALLAH bagi derita tapi bahagia akhirnya...

mungkin begitulah hidup peragut..pada mulanya dia takmahu hidup kesempitan..tapi ALLAH uji mereka dgn rakan2..sbb itulah kawan yang baik digelar seolah2 penjual minyak wangi..manakala kawan yg sebaliknya, digelar seolah2 penempa besi..kita akan terkesan dgn faktor persekitaran..

akhirnya..hidup x menentu ekonomi diri pun tidak stabil..jalan mudah-ragut sahaja..motor kan ada? nyawa manusia dipandang seperti sehelai kertas...dalam pada meragut, dia melayangkan sebilah parang..atau paling tidak mengheret mangsa..membunuh satu dosa..meragut satu dosa juga bukan?

ah..sy juga pernah menjadi mangsa ragut..tapi MAHA BESAR ALLAH yang mengatur rezeki..digerakkan hati sy menyimpan dompet dalam poket..x berapa lama kemudian.beg saya diragut dari belakang..sy tidak menjerit meminta tolong pun..lepaskan sahaja...bila teringat balik..ada apa dalam beg saya ye? oh? buku kimia setebal 2 inci, botol air, bekas pensil dan fail yang memuatkan nota2 pelajaran saya...hehehe..saya pun memegang poket seluar..bukan rezeki peragut tu dapatkan duit dari saya..selamat membaca peragut jalanan!

Sunday, December 6, 2009

i'm not that hottie..^_^

just took this quiz on quiz box ..and the analysis were..

[Part 1] Self Confidence: 50% -> You doubt yourself in some situations.
[Part 2] Sensory Perceptions: 56% -> Somewhat sensitive to stimulation around you.
[Part 3] Body Language: 63% -> Quite good at utilizing on occasions.
[Part 4] Conversational Skills: 93% -> A real talent!
[Part 5] Empathy For Others: 73% -> Occasionally empathizes with others.

You are a typical girl, like the majority.

well..

Tuesday, December 1, 2009

amanah vs tanggungjawab



TANGGUNGJAWAB ITU MEMBERATKAN?

Ketika pemimpin-pemimpin dunia sibuk mengejar pangkat yang mana masing-masing mempunyai kepentingan yang tersendiri, ramai dikalangan kita yang ingin lari dari memikul tanggungjawab yang diberi. Persolannya berat ke amanah yang diberi atau yang dipikulkan kepada kita,tidak kira la kita sebagai ketua atau menjadi orang bawahan. Sahabat-sahabtku betapa mulianya orang yang beramanah. Kerana apa? Kerana amanah itu mulia, amanah itu penting. Orang yang paling mesti dengan amanah ini ialah pemimpin dan peniaga, kerana mereka berurusan dengan masyarakat, berurusan dengan orang ramai, kalu dia amanah maka akan senang orang ramai, tetapi kalu khianat maka akan susah. Maksudnya,yang memegang jawatan dalam suatu organisasi, kalu orang biasa yang tidak memegang amanah, dia beramanah… bagus, tetapi sahabat-sahabat, kalu pemimpin yang beramanah, peniaga korporat yang beramanah , orang berkedudukan amanah lagi dipandang mulia oleh Allah SWT. Ini besarnya amanah. Betapa perlunya sifat amanah ini sehingga ditegaskan oleh al-Quran dan hadith. Kerap kali dalam bentuk menyuruh beramanah atau melarang dari berkhianat. Ada ayat yang menyuruh beramanah, ada ayat yang melarang dari bersifat khianat. Kadang-kadang di datangkan dalam bentuk gabungan, seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 27:

bermaksud; wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu berkhianat kepada Allah dan Rasul, dan juga jangan berkhianat kepada amanah-amanah yang dipercayakan kepada kamu sedang kamu mengetahui.

Apa yang dimaksudkan dalam ayat diatas ialah, janganlah kita berkhianat terhadap kepercayaan yang di amanahkan kepada kita. Perkataan kepercayaan ( amanah ) disini ialah dengan ertikata yang luas, di antaranya termasuk jabatan-jabatan, tangunggjawab yang diserahkan kepada seseorang, dan hendaklah semua itu dijalankan dengan penuh kejujuran, penuh perhatian dan tanggungjawab.

Ibnu Abbas R.A berkata amanah itu segala amalan yang diamanahkan Allah kepada hambanya, seperti amalan ibadah yang fardhu. Sahabat-sahabat, amanah itu mestilah dipikul oleh orang yang iltizam hubungannya dengan Allah.

Jikalau orang itu lemah hubungannya dengan Allah, jangan harap dia akan beramanah. Antara cara kita ingin mengetahui orang itu amanah dengan tugas dan tanggungjawab yang dipikulnya ialah melihat bagaimana hubungannya dengan Allah, kalu elok maka amanahla dia, kalu tidak maka tak jadilah sahabat-sahabatku. Mengikut perspektif Islam, semua urusan dalam dunia tidak hanya dikawal oleh undang-undang dan peraturan yang zahir sahaja, tetapi dalam masa yang sama ianya dikawal oleh hati yang berperasaan amanah dan tanggungjawab kepada Allah SWT. Sahabat-sahabat inila dia besarnya amanah, sewajarnya kita perlu menjaga amanah ini dan menjunjungnya. Untuk menunjukkan lagi pentingnya sifat amanah ini,

Allah berfirman dalam al-Quran di dalam surah an-Nisa, ayat 58:
Yang bermaksud;Sesunguhnya Allah menyuruh kamu memberikan amanah-amanah kamu itu kepada mereka yang layak memikulnya dan bila kamu menghukum di antara manusia, hendaklah menghukum dengan adil, dengan itu Allah memberikan pelajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah itu mendengar dan melihat.

Sahabat-sahabatku pentingya amanah itu diberikan kepada yang lebih berhak memikulnya. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:-
Apabila amanah itu disia-siakan maka tunggulah saat kehancuran.

Para sahabat bertanya sia-sia itu dimaksudkan bagaimana.? Nabi menjawab apabila sesuatu jawatan diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran.

Muktahir ini, bukan rajin yang paling lebih, bukan cerdik yang utama, tetapi orang yang beramanah. Orang beramanah ini datang dalam satu pakej. Ada orang yang cerdik tetapi jahat. Sebab itu sahabat-sahabat banyak kerosakan yang berlaku di dunia ini datangnya dari orang yang cerdik pandai.

Kesimpulannya sahabat-sahabat, didiklah sifat amanah ini di dalam diri kita, kemudian diterapkan kepada anak isteri, sahabat handai kita serta orang-orang disekeliling kita. Ia sangat penting untuk melancarkan lagi kehidupan seharian kita. Moga-moga sifat amanah yang kita pupuk dalam diri kita ini, berkatnya Allah memurahkan lagi rezeki kita sama ada di dunia apatah lagi di akhirat kelak. Jadikan sifat amanah ini sebagai wajib kepada diri kita, seperti Rasullullah SAW mewajibkan sifat amanah kepada dirinya. Semoga kita semua diberkati Allah…

Wednesday, November 25, 2009

motherhood nature..


bila saya mengelus wajah mungil zuriat milik sepupu saya, perasaan terbebar serta merta.aduh, tumpah segala rasa kasih pada seorang anak kecil yang baru berusia 9 bulan. memang seronok jadi ibu.. namun, cabaran yang digalas, tak ternilai gambarannya. bilakah masa utk saya pula?

saat paling bahagia, bila menyuakan bibir mungil itu dgn botol susu, tak tergambar perasaan saya ketika itu.. betapa hebatnya ciptaan TUHAN.. dari setitis air mani yang hina, kemudian di bentuk menjadi darah dan seketul daging, kemudian sempurna kejadiaannya, membesar dalam alam rahim yang tersembunyi rahsia keagungan TUHAN tentang ruh.. bagaimanakah hari ini saya mampu menipu mengenai nikmat ALLAH yang telah saya cicipi? nikmat ALLAH yang saya hirup setiap hari? dan bagaimana pula nikmat ALLAH itu boleh saya tidak syukuri?? lemah benar hati..baru diuji dengan sedikit ujian, sudah merasa susah.

syukur padamu ya ALLAH,hari ini, saya mendapat pengajaran tentang syukur melalui nikmat dan harta yang telah engkau kurniakan pada orang lain. menatap mata kecil itu, membuat rasa kekaguman menyusup dalam relung hati.saya mahu menjadi ibu! yang mana, saya sendiri akan merasa denyut nadi terarah dalam rentak yang sama..merasa sebuah lagi nyawa hidup dalam rahim saya, merasa bahagia bila dapat meletakkan seorang manusia yang telah ALLAH sempurnakan kejadiannya dekat dengan dada dan hati saya..supaya dia dapat merasa getaran cinta seorang ibu..yang selalu ada untuknya..

p/s:ia bukan sebuah bayangan..namun sebuah naluri keibuan yang telah ALLAH ciptakan secara semulajadi..ya, walaupun belum berumahtangga..anda juga begitu?


*credit to kristin rachelle, for this sweet picture

Thursday, November 19, 2009

thinking about the result..?


alhamdulillah..selesai semester akhir dgn penuh pengharapan.. harapan menggunung di awal semester tiba-tiba mendap di akhirnya.aduhhh! apa sudah jadi? beberapa subjek lain telah kami ketahui markahnya..alhamdulillah 'ala kulli hal..4 kertas yang saya jawab beberapa minggu yang lepas menunjukkan petanda yang baik..saya panjatkan syukur buat ALLAH swt..berkat doa dari semua yang menyokong saya. mudah-mudahan kalian juga dipermudahkan urusan.

untuk subjek BPB 3133, sudah terasa bahangnya, saya masih teringat tarikh keramat 17 disember 2009. tatkala pelajar-pelajar lain menyemak "carrymark",saya tidak berani untuk menatap sekeping kertas itu. secara puratanya kami mendapat markah >30/60.. satu perbezaan markah yang cukup ketara! bagaimana mahu lulus begini? nisbah final hanya 40% sahaja.

dek kerana dihantui kerisauan yang melampaui tahap kenyal (bak kata kak dal) maka saya pun memulakan usaha untuk belajar dengan lebih gigih.

dan saya masih meneruskan usaha dan saya tetap yakin, ALLAH akan menolong hamba2NYA..(ah, sgt over!)kerisauan ini terserlah, sebelum exam saya mohon doa dan baca yassin(ternyata mujarab) untuk melapangkan hati serta memperoleh markah yang baik..

dan hari itu, betapa terkejutnya saya apabila kertas soalan dihidang depan mata..apa? 2 jam setengah sahaja?? walaupun soalan hanya perlu dijawab 4 daripada 5 soalan, namun saya tahu betapa panjangnya jalan kerja yang perlu saya tulis (memandangakn Dr. tersebut sangat precise kerjanya.mesti tepat dan tiada markah kasihan..)dan ini mengambil masa lebih dari 2 jam setengah..dan memandangakn saya bukanlah seorang yang mahir mengira..terkial-kial macam ayam mengais bila hendak mengira.

sakit benar tangan saya..~tak tahulah apa grednya nanti..mohon lulus sahaja sudah syukur..namun, inilah penentu jatuh bangunnya CGPA saya nanti!

Tuesday, November 17, 2009

PENANTIAN

Berapa lama mestiku nanti,
Sinar cahaya matamu,
Gemerlap bagai bintang,
Menghiasi malam,malam yang menutup diriku..
Berapa lama perlu ku tunggu,
Lontaran suara dari bibirmu,
Memecah hening taman,
Taman syurgawi,
Pada sebuah hati yang sepi
Penantian suatu siksa yang tidak tertanggung,
Oleh tubuhku yang kering dan layu.
Kepastian suatu penawar dalam suka dan duka
Yang meniti hidupku..

Friday, November 13, 2009

BACALAH!! dengan nama TuhanMu yang Maha Agung

Iqra’ bismirabbikal lazi halaq....

Itulah kalam pertama yang menggetarkan jiwa nabi kita baginda Muhammad SAW..namun disebalik wahyu yang pertama itu turun ke atas baginda..ade pengajaran yang begitu luas yang perlu kita ambil..dapatkah kita memikirkan mengapa ayat ini yang pertama diturunkan..bukannya solat,puasa, zakat atau haji.?? Sudah tentunya terdapat mesej yang ingin disampaikan oleh yang menciptakan langit dan bumi, Allah yang Maha Esa..

Mengapa umat islam hari ini begitu lemah, dari segi ketenteraan, aspek pembangunan,ekonomi dan sebagainya..semuanya kerana kurangnya budaya membaca yang diamalkan di dalam kehidupan seharian. Ingatlah ilmu itu terhasil melalui pembacaan dan pemahaman yang luas. Bagaimana kerajaan Abassiah suatu ketika dulu dibawah pimpinan Kharun ar-Rasyid dapat melahirkan cendiakawan-cendiakawan Islam yang terulung kerana membudayakan budaya ilmu di dalam kehidupan seharian ,dimana dibina baitul hikmah tempat bagi rujukan umat ketika itu.

Allah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud “Allah akan mengangkat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat..”. Maksudnye disini, disamping membudayakan budaya membaca di dalam kehidupan seseorang muslim, perlu diiringkan dengan keimanan yang teguh kepada Allah SWT. Keimanan yang sejalan dengan ilmu pengetahuan, itulah pokok ketinggian dari satu ummat dalam masyarakat dunia hari ini.

Secara kesimpulannya, membaca adalah kunci kepada ilmu, cahaya yang menerangi kegelapan. Banyak bahan-bahan yang berfaedah yang boleh dibaca antaranya karangan Dr Yusof Al-Qardhawi (Qiraah fi waqi’il ummah) dan bermacam-macam lagi bahan. Disamping pembacaan, tanamkan keimanan yang tinggi kepada Allah SWT..kerana jika sesuatu kaum itu mengamalkan apa yang terkandung di dalam al-Quran, maka ia boleh maju kehadapan. Al-quran itu memberi penjelasan kepada semua manusia yang membaca dan memahami maknanya, tetapi hanya Allah yang memberi petunjuk dan hidayahnya kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Pengetahuan yang memuncak tinggi, tetapi kosong dari keimanan, merupakan perjalanan kemajuan yang pincang yang mengakibatkan kejahatan dan kehancuran. Akhir kalam, hiasilah hidup kita dengan mambaca, dan sebaik-baik bahan bacaan ialah al-Quran. Hayatilah dan selamilah maknanya yang tersirat disebalik kalam TuhanMU itu..

Monday, November 9, 2009

mahu kahwin?


gambar sekadar hiasan (tak ingat dimana saya mengambilnya)

blog saifulislam baru sahaja dicadangkan oleh rakan saya. terima kasih yana! (^_^)..
maka saya pun membuka laman sesawang itu. saya tahu sedikit sebanyak mengenai blogger tersebut. pernah menghasilkan beberapa buah buku seperti "aku terima nikahnya", "bercinta sampai ke syurga" dan beberapa buah lagi. hasil tulisannya santai, padat dengan mesej berguna dan islamik.

tiba-tiba saya berfikir..bila membaca hasil tulisan beliau di alam maya, tapi penuh dengan perbincangan logik dan nyata. di usia muda, ada perasaan ingin dicintai dan perasaan ingin memiliki. siapa yang tidak mahu membina sebuah perkahwinan yang diharap membawa bahagia? siapa pun menginginkannya. ya, nafsu yang menjawabnya sentiasa berkata sedia. namun hakikat, memikul amanah dan tanggungjawab menjadi seorang isteri atau suami bukan calang calang beratnya. apatah lagi menyandang "title" ibu atau ayah..

ya ALLAH..saya mahu jadi hambaMu yang baik, mahu jadi hambaMu yang taat sebelum saya melahirkan seorang khalifah, sebelum saya boleh bersama-sama membina sebuah rumah tangga tapi mampukah saya? ternyata mengurus perasaan, hawa nafsu bukan lah sesuatu yang mudah (mengurus emosi, perasaan dan fikiran). benarlah bak sabda nabi bahawa Jihad nafsu merupakan jihad paling utama..

lalu saya pun termuhasabah. dimana saya letakkan cinta yang paling utama dalam hati..cinta sesama manusia atau cinta kepada ilahi? saya pun ingin jadi seperti qani'ah dalam pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul..

mahu kahwin? lupakan sahaja kalau niat, cita-cita dan tujuan menyalahi syariat islam yang indah..perbaiki lah amalan dan hati dahulu..barulah boleh bercinta hingga ke syurga..

"moga Engkau tetap membimbing kami ke jalan yang diredhai"

Thursday, November 5, 2009

-seperti tenggelamnya Van Der Wijck-



“Dialah yang akan membimbing tanganmu. Dialah yang akan menunjukkan haluan hidupmu kepadamu.
Dialah yg akan menerang jalan yg gelap”


Pada satu saat..ketika saya membuka kembali lembaran-lembaran-lembaran fail yang saya simpan(maaf terlupa dimana sumber laman sesawangnya)..saya ada menyalin beberapa petikan dari ”TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WIJCK”. Sebuah karya yang halus bahasa dan pengajarannya. Karya Prof HAMKA yang telah ternukil tahun 1938 dahulu. Buat dua insan yang bercinta. Terasa panahan surat dari haryati kepada zainuddin menikam kalbu. Seolah-olah ia bercerita tentang saya disuatu sisi. tenggelamnya perasaan ini seperti karamnya van der wijck yang membawa sekeping hati yang lara..

ALLAH selalu ada untuk saya rupanya..tidak pernah meninggalkan saya..apabila saya perlukan motivasi untuk kembali hidup.. ilham dan hidayah datang tanpa saya sedari.. diri termuhasabah apabila membaca warkah jiwa yang tertiris kerana tandusnya sukma nan merah dengan cinta.. kunci untuk kembali tenang
–MEMAAFKAN DAN MELUPAKAN-

surat Hayati yg penghabisan…

Pergantungan jiwaku,Zainuddin!

Ke mana lagi langit tempatku bernaung,setelah engkau hilang pula drpdku,Zainudin.Apakah artinya hidup ini bgku kalau engkau pun terus memupus namaku dr hatimu!

Sungguh besar sekali harapanku hendak hidup dekatmu.akan berkhidmat kpdmu dgn segenap daya dan upaya, supaya mimpi yg telah engkau rekatkan sekian lamanya bisa makbul. Supaya dapat segala kesalahan yg besar-besar yg telah kuperbuat terhadap kpd dirimu saya tebusi.tetapi cita-citaku itu tinggal selamanya mjadi cita-cita,sebab engkau sendiri yg menutupkan pintu di hadapanku: saya kau larang masuk,sebab engkau hendak mencurahkan segala dendam kesakitan yg telah sekian lama bersarang didalam hatimu.yg selalu menghambat-hambat perasaan cinta yg suci.Lantaran membalas dendam itu, engkau ambil suatu keputusan yg maha kejam,engkau renggutkan tali pengharapanku,padahal pada tali itu pula pengharapanmu sendiri tergantung.Sebab itu percayalahlah,Zainudin.bahwa hukuman ini bukan mengenai diriku seorg,bukan ia menimpa kan kecelaka kepadaku saja,tetapi kpd kita berdua.Karena saya percaya bahwa engkau masih tetap cinta kepadaku.

Zainudin! Kalau saya tak ada,hidupmu tidak juga beruntung,
percayalah!
Di dalam jiwaku ada suatu kekayaan besar yang engkau sangat perlu kepadanya, dan kekayaan itu belum pernah kuberikan kepada org lain, walaupun kepada Aziz, ialah kekayaan cinta. Saya tahu bahwa engkau kekurangan itu. Saya merasa bahwa saya sanggup memberimu bahagia pada tiap-tiap saat hidupmu,yang tiada seorg perempuan agaknya yg sanggup menandingi saya di dalam alam ini dalam kesetiaan memegangnya,sebab sudah lebih dahulu digiling oleh sengsara dan kedukaan,dipupuk dgn air mata dan penderitaan. Dan kalau sedianya engkau kabulkan, kalau sedianya engkau terima kedatanganku, saya pun tidak meminta upah dan balasan dari engkau.Upah yg saya harapkan hanya dr Dia, Allah Yg Maha Esa , supaya engkau diberiNya bahagia,dihentikannya aliran air matamu yg telah mengalir sekian lama.Upahku yg kedua, yg saya harapkan daripadaNya,hanyalah supaya saya dpt hidup dekatmu,laksana hidupnya sebatang rumput sarut di bawah lindungan pohon beringin dengan aman dan sentosa,dipuput oleh angin pagi yg lembut gemulai…

Zainuddin!..Mengapa engkau tak suka memaafkan kesalahanku? Demi Allah! Saya sudah insaf,bahwa tidak ada seorg pun yg pernah sy cintai didalam alam ini,melainkan engkau seorg.Tidah pernah beroleh tenteram diriku setelah aku coba hidup dgn org lain.Org yg telah mengecewakan hatimu itu,yg sekarang telah insaf dan telah menghukum dirinya sendiri,meskipun dia sanggup memperoleh tubuhku,dia selamanya belum sanggup memperoleh hatiku.Karenaa hatiku telah untukmu sejak saya kenal akan dikau.

Kalau sekiranya engkau maafkan kesalahanku,engkau lupakan kebebalan dan kecongkakan ninik mamakku,kalau…kalu sekiranya maafmu memberi izin mimpimu sendiri terkabul; kalau sedianya semuanya itu kejadian,engkau akan beroleh seorg perempuan yg masih suci batinnya,suci jiwanya,belum pernah disentuh org lain,hatinya belum pernah dirampas org, yg tidak bedanya dengan ’Permatamu yg Hilang’ dan dgn gadis Batipuh yg engkau cintai dua dan tiga tahun yg lalu, yg gambarnya tergantung di kamar mu!
Piala kecintaan terletak dihadapan kita, penuh dgn madu hayat nikmat ilahi.

Air madu itu telah tersedia di dalamnya utk kita minum berdua,biar isinya menjadi kering, dan setelah kering kita telah boleh pulang ke alam baqa dgn wajah yg penuh senyuman,kita mati dgn bahagia sebagaimana hidup telah bahagia.Tiba-tiba dgn tidak merasa kasihan,engkau sepakkan piala itu dgn kakimu,sehingga terjatuh,isinya tertumpah habis, pialanya pecah.Lantaran itu, baik saya atau engkau sendiri,meskipun akan masih tetap hidup, akan hidup bagai bayang-bayang layaknya.Dan kalau kita mati, kita akan menutup mata dengan penuh was-was dan penyesalan.

Apa sebab engkau begitu kejam, tak mau memberi maaf kesalahanku?Padahal telah lebih dahulu bertimpa-timpa azab sengsara ke atas diriku lantaran mungkir ku! Kelihatan oleh matamu sendiri bagaimana saya dan suamiku menjadi pengemis di waktu kayamu,menumpang di rumahmu utk mmperlihatkan bagaimana sengsaraku lantaran tak jadi bersuami dgn engkau.Hilang…hilang semuanya.Hilang suami yg kusangka dpt memberiku bahagia.Hilang kesenagan dan mimpi yg ku harap-harapkan.Setelah semuanya kuderita,harus kudengar pula dr mulutmu sendiri kata penyesalan,membongkar kesalahan yg lama, yg mmg sudah nyata kesalahan,yg oleh Tuhan sendiripun kalau kita bertobat kepadaNya,walaupun bagaimana besar dosa,akan diampuniNya.

Adakah engkau tahu, hai Zainuddin,siapakah perempuan yang duduk di kamar tulismu kemarin itu? Yang engkau beri kata pediih,kata pnyesalan, kata engkau bongkar kesalahannya dan kedosaaannya, yg engkau remukkan jiwanya dgn tiada peduli?
Perempuan itu tidak lain dari satu bayang-bayang yg telah hilang segenap semangatnya,yg telah habis seluruh kekuatannya,tidak berdaya upaya lagi,habis kekuatan pansainderanya dan perasaannya; matanya melihat, tetapi tak bercahaya, telinga mendengar, tetapi tiada ia mafhum lagi apa yg didengarnya.
Yang tinggal hanya tubuhnya,batinnya sudah tak berkekuatan
lagi…

Inilah dia perempuan yg engkau sakiti itu.Itulah perempuan yang engkau timbang sengsaranya dan ratapnya.Engkau ulurkan kepadanya tanganmu yg kuat dan kuasa,engkau tikam dia dgn keris pembalasan,mengenai sudut jantungnya, terpancar darah dan akan tetap mengalir sampai sekering-keringnya, mengalir bersamaan dgn jiwanya..
Inilah perempuan yg engkau sakiti itu!

Tetapi sungguhpun demikian pembalasan yg engkau timpakan ke atas pundakku,kesalahanmu telah ku ampuni,telah kuhabisi, telah kumaafkan. Sebabnya ialah lantaran saya cinta akan engkau.Dan Karena saya tahu bahawasanya yg demikian engkau lakukan adalah lantaran cinta juga.Cuma satu pengharapan yg penghabisan,heningkan hatimu kembali,sama-sama kita habisi kekecewaan yg sudah-sudah,ampuni saya,maafkan saya,letakkan saya kembali dalam hatimu menurut letak yg bermula,cintai saya kembali sebagaimana cintaku kepadamu dan jgn saya dilupakan…

Engkau suruh saya pulang ke kampungku dan engkau berjanji akan membantuku sekuat tenagamu sampai saya bersuami pula.
Zainudin! Apakah artinya harta dan perbantuan itu bagiku, kalau bukan dirimu yang ada dekatku?
Saya turutkan permintaan itu, saya akan pulang .Tetapi, percayalah Zainudin bahwa saya pulang ke kampungku, hanya dua yang ku nantikan: pertama kedatangan mu kembali, menurut janjiku yang bermula,yaitu akan menunggumu, biar berbilang tahun,biar berganti musim. Dan yg kedua ialah menunggu maut,biar saya mati dgn meratapi keberuntungan yg hanya bergantung di awang-awang itu.

Selamat tinggal, Zainudin! Selamat tinggal, wahai org kucintai di dunia ini! Seketika saya meninggalkan rumah mu, hanya namamu yg tetap jadi sebutan ku. Dan agaknya kelak, engkaulah yg akan terpatri dalam doaku,bila saya menghadapTuhan di akhirat…

Mana tahu,umur di tgn Allah! Jika saya mati dahulu, dan masih sempat engkau ziarah ke tanah pusaraku,bacakan doa di atasnya,tanamkan di sana daun puding panca warna dari bekas tanganmu sendiri,untuk jadi tanda bahwa di sanalah terkubur seorg perempuan muda, yg hidupnya penuh dgn penderitaan dan kedukaaan dan matinya remuk rindu dan dendam..

Mengapa suratku ini banyak membicakan mati?Entahlah, Zainudin, saya sendiri pun heran, seakan-akan kematian itu telah dekat datangnya.Kalau ku mati dahulu daripadamu, jgn engkau berduka hati, melainkan sempurnakan permohonan doa kepada Tuhan, moga-moga jika banyak benar halangan pertemuan kita di dunia, terlapanglah pertemuan kita di akhirat, pertemuan yang tidak akan diakhiri lagi oleh maut dan tidak dipisahkan oleh rasam basi manusia…

Selamat tinggal, Zainudin, dan biarlah penutup surat ini ku ambil perkataan yg paling enak ku ucapkan di mulut ku dan agaknya entah dgn itu ku tutup hayatku di samping menyebut kalimat syahadat, yaitu : Aku cinta akan engkau, dan kalau ku mati, adalah kematianku di dalam mengenangkan engkau…”

-dan aku; seperti zainudin itu-

Wednesday, October 21, 2009

KENANGAN TERINDAH


Semalam baru sahaja selesai aku mengadiri majlis pembacaan kutub sitah. Rasa diri ini sangat bertuah kerana dapat meghadiri majlis yang sangat mulia disisi Allah. Majlis yang bermula semenjak hari sabtu bersamaan 17 hb sehingga 20 hb itu alhamdulillah berjalan dengan lancarnya walaupun terdapat beberapa masalah. Alhamdulillah majlis ini berjaya ditamatkan dengan kehadiran Mufti Mesir Syeikh Ali Jumuah. Walaupun pada mulanya rasa berat untuk meghadiri majlis ini..namun aku ucapkan rasa syukur pada Allah kerana menggerak hati ini untuk mendaftar. Pertemuan pertama ini dimulakan dengan pembacaan Sahih Bukhari. Walaupun tidak dapat menghabiskan semuanya, namun sekurangnya hadis yang dibaca oleh para masyaikh Mesir ini membuatkan aku teringat kepada hadis nabi yang bermaksud “ aku tinggalkan kepadamu 2 perkara, sekiranya kamu berpegang teguh kepada keduanya kamu tidak akan sesat selamanya; itulah al-Quran dan Sunnahku”. Dengan merenungkan hadis ini aku gagahkan jua diri untuk terus mendengar hadis-hadis nabi yang suci itu. Majlis yang bermula dari pukul 9 pagi sehingga 9 malam itu membuatkan diri terasa agak letih, namun disebalik keletihan itu ada keberkatan yang kita sendiri kadang-kadang tidak sedar kehadirannya. Antara syeikh-syeikh yang datang menghadri majlis penutup pembacaan kutub sitah ini Syeikh Dr. Ali Jumuah, Syeikh Muhammad Ibrahim Kattani, Syeikh Usamah, Syeikh Dr. Jamal Faruk, Syeikh Dr. Toha al- hubaisyhi, Syeikh Dr. Yusri al- Al- Jabar, Syeikh Dr. Saad Jawish. Itulah kali pertama setelah setahun lebih aku duduk disini bumi anbiya’ ini dapat bertemu dengan mufti mesir, disebabkan bukan mudah orang awam seperti aku ini untuk bertemu dengan ulama’. Majlis yang diakhiri dengan doa yang dibaca oleh Syeikh Ali Jumuah itu membuatkan sayu hati ini. Aku mengharapkan dengan keberkatan baginda Rasulullah S.A.W dan berkat imam Bukhari yang nama sebenarnya Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-mughirah, menguatkan lagi semangatku untuk terus menimba ilmu disini.

Monday, October 19, 2009

Sunday, October 18, 2009

bz?


hari ni:
1)sampai KL
2)open house rumah pak mie~tender basuh pinggan
3) online,mcm biasa =)

esok:
1)cari tiket balik bp-malam
2)buat video
3)study ie
4)karangkraf to go-pukul 4ptg

lusa:
1)test industrial engineering-8.30pg
2)presentation leadership-2 ptg
3)video -edit-

tulat:
terbongkang tido..

Sunday, October 11, 2009

october finally comes...will finally ended







oktober pun datang menjelmakan diri..dan bersedia jua untuk pergi..terima kasih adik2 kerana menjayakan program kami..=)

p/s:jemput dtg lagi..(^_^)

Sunday, September 27, 2009

saje suka2..








aktiviti lepas raya...=)

Wednesday, September 23, 2009

TaDaaa....




p/s: jari sangat tak cantik okeh..apa pun, kepada pengirimnya, thanx a lot!saya suka

Friday, September 18, 2009

saya dah sampai??

apa bendanya yang saya nak sangat bagitahu tu?
saya dpt sebentuk cincin kristal yg sangat cantik!..
itu je ..
sekian...

p/s:nntilah upload gmbr..bateri kamera kong la pulak..

Tuesday, September 15, 2009

tak sabar rasanya...

diam tak diam..tinggal 5 hari je lagi kita dah nak raya kan? sebulan puasa rasa mcm kejap je..hehe..rebutlah peluang 10 malam terakhir..lebih2 lagi hari ganjil..mana tahu, rezeki jumpa malam lailatul qadar? sayang nak lepaskan ramadhan...tahun depan, mungkinkah dapat berjumpa lagi? tak sabar nak balik rumah..dah lama tak balik rumah..manakan tidak..hari-hari berlalu dihambat dengan pelbagai kerja yang merumitkan.

tak sabar juga..
untuk buka bungkusan yang dah lama tiba...
isinya??
nantikan kepulangan saya..=)

Friday, September 11, 2009

meeting them~sekretariat debat bahasa melayu..

cuaca yang agak baik hari ini..seperti biasa..cuaca akan sentiasa baik jika saya tidak menjemur pakaian..(buat pengetahuan semua, saya jarang bernasib baik bila menjemur pakaian di ampaian~selalu hujan!)

dan setelah bermuhasabah diri..saya pasti.."miscommunication" penyebab paling muktamad waktu dan tarikh meeting berubah2..haha...dari bilik debat>>kfc>>bilik debat AKHIRNYA..

dari hari sabtu>>ahad>>ahad AKHIRNYA...

ohh...perlu saya pos kan entri usul perdebatan buat umum..esok sajalah..Saya minta tolong faz taipkannya(sebab pendrive hawin dania telah saya tinggalkan di HEP!)...malas??tolong abaikan perasaan yang membuai itu!

Tuesday, September 8, 2009

Cintailah Kalam TuhanMU

Jangan jemu menyingkap rahsia malam. Yang sering menjadi saksi kepada peristiwa-peristiwa ulung. Pandanglah bulan yang tak pernah berganti, nescaya cahayanya membuat kekaguman menyusup dalam relung hati. Dengan kebesaran dan keagungan TUHAN yang Maha Menciptakan, rahsia malam tidak pernah akan berhenti. Antara peristiwa penuh bermakna bagi umat islam berlaku pada kebanyakan waktu malam ialah isra’ dan mi’raj, nuzul quran dan peristiwa penghijrahan Nabi SAW, dari makkah ke madinah. Ketika umat islam menyambut ramadhan dengan seribu erti dan keinsafan, jangan dilupa sirah penurunan al-Quran justeru datang membawa makna yang amat besar. Tanggal 17 ramadhan tahun ke -41 keputeraan Nabi SAW, nuzul quran berlaku. Peristiwa agung yang tak pernah terjangka dari akal fikiran manusia, penurunan wahyu pertama yang turun, menyeru umat islam untuk maju dengan mencari ilmu. Mukjizat terbesar Baginda SAW, ini telah memberi petunjuk kekuasaan dan keagungan ilmu Allah SWT .

Kandungan al-Quran bukan sahaja mencakupi aspek ketauhidan dan ibadah, bahkan ilmu yang terdapat di dalam al-Quran mencakupi aspek sosial dan sains. Teras tauhid dan ilmu sains inilah yang melahirkan pelbagai ilmuwan islam yang mahir dalam pelbagai bidang seperti falsafah, sains, matematik dan teknologi. Disebabkan kesungguhan mengkaji al-Quran inilah menjadikan tamadun islam ketika itu gemilang bahkan banyak pusat-pusat ilmu dibangunkan.

Al-Qurannul Karim mengungkap segala ilmu yang ada berkaitan sains termasuklah ilmu kosmologi. Menurut Dr. Mohd Arif, al-Quran mengandungi lebih daripada 750 ayat mengenai fenomena alam atau lebih tepat lagi ilmu sains yang tidak diketahui dengan jelas oleh manusia ketika kitab suci itu diturunkan.

Mereka berusaha bersungguh-sungguh memartabatkan Islam sebagai agama yang syumul. Nama seperti al-Biruni, Nazir, al-Dinb, Ibnu Sina, Muhammad Ibnu Musa al-Khuwarizmi, Ibnu Yunus dan Habsah al-Hasib mencungkil dan mengemukakan teori sains mereka berdasarkan pengetahuan asas yang diperoleh daripada al-Quran.

Penguasa atau pemerintah umat Islam pada era kebangkitan Islam dulu memberi kedudukan tinggi kepada ahli sains. Pakar sains dalam sesuatu bidang ditugas melakukan kajian untuk manfaat umum.
Contohnya, kumpulan ahli astronomi diketuai Muasa ibn Shaki diarahkan Khalifah al-Mamum mengukur lilitan bumi. Mereka dapat mengira lilitan bumi di Khatulistiwa sepanjang 40,253.4 kilometer. Anggaran dibuat pada hari ini ialah 40,068 kilometer. Perbezaannya ialah 185.4 kilometer atau 0.46 peratus.

Perintah itu berdasarkan hakikat bahawa bumi itu bulat, maka ia ada ukur lilitnya. Maklumat mengenai bumi bulat banyak dijelaskan dalam al-Quran, biarpun tidak secara khusus. Banyak ayat al-Quran menjelaskan mengenai bumi dan setiap satu mempunyai kaitan yang jika dikaji secara menyeluruh menemukan maklumat lebih tepat mengenai bumi serta cakerawala lain.

Perkara itu dilakukan ilmuwan Islam dulu, mereka mengumpul setiap maklumat termasuk yang ditemui atau diperkatakan ahli sebelumnya dan dipadankan pula dengan apa yang dijelaskan dalam al-Quran. Hasilnya, mereka mendapat satu keputusan lebih tepat dan menjadi rujukan ahli dalam bidang berkenaan sehingga ke hari ini.

Tidak dapat disangkal bahawa asas ilmu atau penemuan dilakukan ilmuwan Islam menjadi pencetus kepada kajian seterusnya oleh ilmuwan barat. Semua kajian itu bermula daripada apa yang dijelaskan dalam al-Quran.

Christopher Columbus (1451 - 1506 Masihi) mengakui naluri atau dorongan kuat untuk belayar ke arah barat dari Eropah sehingga menemui benua Amerika berdasarkan rujukan tulisan ilmiah kitab geografi Ibn Rushd. Justeru, umat kini perlu bangkit untuk meneruskan apa yang pernah dicapai tokoh ilmu sains Islam dulu. Masih terlalu banyak kandungan dalam al-Quran memerlukan penelitian untuk dimanfaatkan.

Sekarang kandungan al-Quran semakin banyak dikaji pakar sains bukan Islam. Mereka mendapati apa terkandung dalam al-Quran adalah benar. Ada antara mereka yang menganut Islam selepas mengkaji kandungan al-Quran. Sedangkan sebahagian yang lain hanya menjadikan al-Quran bahan kajian, juga tidak mampu untuk menolak kebenarannya.

Jika bukan Islam berminat terhadap kandungan al-Quran, mengapa umat Islam tidak mengambil kesempatan itu. Orang Islam kini hanya membaca al-Quran, tetapi tidak cuba mencungkil rahsia di sebalik setiap isi terkandung dalam 6,666 ayat itu.

Sahabat-sahabatku, ayuhlah sama-sama kita membaca al-Quran serta menghayati maknanya. Jadikanlah al-Quran itu sebagai teman kita diwaktu kita kesunyian. Bacalah!! agar ia mengalir di dalam jiwa kita sebagaimana mengalirnya darah di dalam tubuh kita. Pelajarilah ilmu-ilmu yang berkaitan dengannya agar ia melengkapi ibadah kita seharian. Cintailah pusaka yang ditinggalkan oleh nabi kita Muhammad SAW, ini agar hidup kita lebih diberkati dan sentiasa mendapat petunjuk dalam apa jua yang kita lakukan.

Sebagaimana hadis dari baginda yang berbunyi:

تركتم فيكم امرين إذ تمسكتم بها لن تضل ابدا القرءان وسنتي

Mafhumnya: Aku tinggalkan kepadamu 2 perkara, sekiranya kamu berpegang teguh dengannya, maka kamu tidak akan sesat selamanya; itulah al-Quran dan sunnahku.

Hari ini masuk 18 Ramadhan. Sudah berapa juzuk kita baca?

Sahabat-sahabatku, jadikanlah madrasah Ramadhan tahun ini sebagai satu titik tolak untuk kita terus mencintai al-Quran. Bukan setakat membaca, malah cubalah untuk memahami dan mempraktikkan segala apa yang terkandung di dalamnya. Teruskanlah usaha kita untuk mendalami al-Quran. Jangan sesekali merasa jemu untuk mempelajari segala ilmu yang berkaitan dengan al-Quran. Itulah Dustur Allah, panduan hidup kita. Itulah pegangan yang menjanjikan kebahgiaan hidup dunia dan akhirat!

Monday, September 7, 2009

sahur akhirnya...


sahur akhirnya..alhamdulillah.. 2 mid term tests to go...sounds good..

ya ALLAH..permudahkanlah urusanku...

Sunday, September 6, 2009

tak sahur...


ini dah kali kedua tak sahur..mahu tersejat badan sepanjang hari ni..aduhai..bukan rezeki saya la tu nampaknya.. beli nasi goreng semua bagai, last-last letak handphone kat luar. mana lah dengar alarm! =(

nasi goreng ihsan dari yahoo image

Tuesday, September 1, 2009

tagged by kak nurul..




Tiba2 dapat tugasan dari kak nurul nun jauh kat oversea
1)Sile copy award ini di blog anda:
okehh..dah sudah…


2) Nyatakan 6 fakta menarik tentang pemberi award ini (Are t)
~suka shopping n sy suka sgt tgok entry kak nurul bila tayang barang2 baby.. huhu..
~ most of the entries posted by kak nurul, banyak pengalaman kak nurul tulis. Dan ada benda baru saya belajar daripada apa yg ditulis (^_^)
~as I can see from her entries, kak nurul mempunyai seorang suami yg sgt berdedikasi dan baru sahaja melahirkan anak pertamanya, baby haris.. comel…(^_*)
~pembersih dan suka mengemas
~expressive
~sangat menghargai persahabatan..

p/s: kak nurul, Heheh..ini penilaian secara jauh


3)Nyatakan 9 fakta tentang diri anda sendiri:
~kinda sensitive
~expressive
~suka puisi
~suka novel habiburrahman
~suka juga bercakap
~suka masak..tapi takdela reti serba serbi
~tinggal kat shah alam, banyak membesar kat johor
~banyak kali gi blog kak nurul, tapi masih tak ingat nama tempat kak nurul tinggal..hehe..
~I have 4siblings around me that cheer me up..


4)Pilih 10 penerima award seterusnya .. TAG mereka:
-jannah
-payied
-atthiyah
-acid
-aini
-azlan
-nadzirah
-Fazrina pendek..

Boleh la ek..…hihi

Sunday, August 30, 2009

admitted...



pitty azz..she has been admitted because she had an appendicitis on thursday-friday dawn . which i saw her having acute pain on her right abdomen after iftar..i thought it just normal gastric. but she look so painful..so, off we went to pku at 2a.m.. and 5a.m she was admitted to ward 4 in hopsital batu pahat..

here are some infos i copied from wikipedia..Appendicitis (or epityphlitis) is a condition characterized by inflammation of the appendix. Pain often begins in the center of the abdomen, corresponding to the appendix's development as part of the embryonic midgut. This pain is typically a dull, poorly localised, visceral pain.

As the inflammation progresses, the pain begins to localise more clearly to the right lower quadrant, as the peritoneum becomes inflamed. This peritoneal inflammation, or peritonitis, results in rebound tenderness (pain upon removal of pressure rather than application of pressure). In particular, it presents at McBurney's point, 1/3 of the way along a line drawn from the Anterior Superior Iliac Spine to the Umbilicus. Typically, point (skin) pain is not present until the parietal peritoneum is inflamed as well. Fever and an immune system response are also characteristic of appendicitis.

Many cases of appendicitis require removal of the inflamed appendix, either by laparotomy or laparoscopy. Untreated, the appendix may rupture, leading to peritonitis, followed by shock, and, if still untreated, death.

The surgical removal of the vermiform appendix is called an appendicectomy (or appendectomy). This procedure is normally performed as an emergency procedure, when the patient is suffering from acute appendicitis. In the absence of surgical facilities, intravenous antibiotics are used to delay or avoid the onset of sepsis; it is now recognized that many cases will resolve when treated non-operatively. In some cases the appendicitis resolves completely; more often, an inflammatory mass forms around the appendix. This is a relative contraindication to surgery.

keep a good health

Saturday, August 22, 2009

diari ramadhan..


meniti berkahnya ramadhan.. saya tersenyum..mengingati kembali, saat kecil. ramadhan itu seolah debaran yang paling mengujakan.. saya akan menulis tentang hari-hari yg saya tempuhi sepanjang ramadhan. seolah-olah sebuah jurnal. ketika itu saya berada di tahun 4. oleh kerana terlalu gemar memasak, saya mencuba resipi-resipi yang saya kira senang untuk dicuba. dan saya tulis di dalam diari saya. paling saya ingat, cekodok milo dan sayur goreng. hobi paling disukai? menonton rancangan memasak.geli hati mengenangkannya

ya..dan kini tahun2 berlalu disapa kenangan manis yang bertaut dalam memori seorang saya.. betapa manisnya ramadhan saya nikmati ketika itu. dan hari ini, 1 ramadhan muncul kembali..ketika saya sudah meniti 22.. terawih menjadi satu acara kemuncak buat semua.. jemaah berpusu2 menuju rumah ALLAH..menyempurnakan ibadah sunat dan wajib. dan saat itu.. saya terkesima..esok lusa, andai masa itu tiba..bagaimana harus aku menghadapi sang Pencipta?

Wednesday, August 12, 2009

i really need an advice

what the bad day i had today!! humiliating myself! ooo...i hate it...it was so jus oren*(perkataan yg tidak elok telah ditukar kepada nama jus buah) i hate it..i hate it and i hate it forever!!! i am humiliated!!

Tuesday, August 11, 2009

new dedication for my buddy...

this entry is specially dedicated to my buddy, azz..
wanna know why? her novel has been accepted by kaki novel!!
the dreams come true yop...so then.. azz..congrats darling!!

p/s: tgh tunggu saat-saat bahagia kat kenny rodger..yummmy

Monday, August 10, 2009

tag atas kerelaan sendiri...hehe

1) Bekas kekasih saya-
saya Cuma ada bekas kuih je..bekas kekasih takde

2) Saya sedang mendengar-
awang membebel tentang strategi

3) Mungkin saya patut–
cari fakta..oppss…proposal comes first…

4) Saya suka–
saya suka-suka

5) Sahabat-sahabat saya–
schoolhood friend..BFF.. rindu diorg..! n unihood.. tak tersebut namanya kat sini…rindunya! and dia..yang selalu ada untuk saya..

6) Saya tak faham–
gagasan 1 malaysia

7) Saya kehilangan–
cermin mata! Tolonglah… mana cermin mata saya!!! saya tak nampak okeh??

8) Ramai yang berkata–
kita cuti sempena H1N1 rabu ni!!!yeay!!(sambil meroyan ketika mendengar pengumuman)

9) Cinta itu adalah–
indah dan menyakitkan…

10) Di suatu tempat, seseorang sedang–
bercakap dan mendengar

11) Saya akan cuba–
perbaiki diri saya

12) Perkataan SELAMANYA membawa maksud–
forever…eternal…dunia dan akhirat

13) Telefon bimbit saya–
warna pink dan kerap kali terjatuh

14) Bila saya terjaga–
bila saya patut terjaga

15) Saya paling meluat–
orang perasan bagus

16) Pesta/parti adalah–
pesta konvokesyen uthm ke-8

17) Haiwan yang paling comel pernah saya temui–
angsa kat rumah tokmak, comot makan nasi..comelnya!! tapi banyak je binatang yg comel..hamster kat summit, kucing kat belakang hostel, kuda..unta…ish..comel2 belaka..

18) Peringkat umur yang paling menyeronokkan saya ialah–
zaman sekolah dulu…seronok wehhhh

19) Hari ini–
sangat stress!

20) Malam ini saya akan–
Berlatih debat sampai pengsan!


21) Esok pula saya akan–
ke kelas macam biasa!

22) Saya betul-betul inginkan–
masa yang dulu…dan sekarang, air! saya haus!

23) Ketika anda lihat wajah anda di hadapan cermin pagi ini–
ooohhh…siapa ni?? Comelnya!(ehehe..perasan jap)

24) Pusat membeli-belah atau arked permainan-
adalah tempat menghilangkan stress..kasut..baju..barang rumah…oh…sayur-sayuran….segarnya!!

25) Makanan Barat atau Jepun?–
barat! Cuma B_B_ taknak lah kan..

26) Bilik yang terang atau gelap?–
semestinya terang!!!

28) Ayat terakhir yang anda telah katakan pada seseorang–
”mudah dan senang difahami” baru je tadi

29) Siapa yang ingin anda tag?
kepada follower saya..wahhaah

Saturday, August 8, 2009

yang indah...


keberkatan justeru datang,
pada malam penantian,
usai sya'ban,
dalam purnama hijriah,
selamat datang,
purnama nan indah,
seribu barakah
pada hari-harimu,
aku menanti waktu itu..
saat sujud dekat pada TUHANku,
saat air mata menitis di hujung sajjadah..
kemuliaanmu penenang jiwa,
takbir pun bergema...
ya RAMADHAN KAREEM..

"taqabbalallahu minna wa minkum solihal a'mal.."

Saturday, August 1, 2009

Don't you craving for currypuffs?

Yeah..it seems a good idea when I decided to make some currypuffs.. because I don’t have any programs to attend, unless sparring at night,i think doing some cooking is a great idea!.. huhu.. we made currypuff together! And it turns out so licious then babe..

Yeahhh, I like it too!! hik2 ~ [cop2..adakah budak pendek telah menaip dalam entri ini???]

Actually, i got this recipe from kak ita’s blog. Craving to have one, so I went to sorlinaz and pick up the ingredients inside the basket. It was so easy..believe me! Click here for more details (^_^)..

Thursday, July 30, 2009

kisah saya dan kucing..*wink*




Saya sayang kucing. Tapi tak boleh bela kucing. Kali ni, dah masuk 3 ekor anak kucing saya bela mati..huhuhu..sedih tau.. teringat masa royal 2008, di UIA. Hujan turun renyai-renyai. Angin malam begitu mencengkam tulang. Saya menyusur laluan berbumbung menuju kolej kediaman aminah. Tiba-tiba terdengar suara anak kucing yang halus mengiau-ngiau. Barangkali kehilangan ibunya. Aduhai, Kasihan!!

Saya bawa anak kucing itu ke pangkuan saya.comelnya!!. Saya angkat dan saya bawa ke bilik kediaman kami. terlupa, kak fatin tak sukakan kucing. Namun, dia masih benarkan saya bawa ke dalam rumah. malangnya saya tidak mempunyai sebarang pun makanan yang sesuai untuk kucing. Hanya menyuakan anak kucing hitam itu dengan semangkuk air kosong. mungkin boleh hilangkan kehausannya untuk seketika. Kasihannya, anak kucing saya! Oleh kerana mengenangkan kak fatin yang takutkan kucing, saya letakkan anak kucng itu diluar. Perlahan-lahan saya tutup pintu.

Meow!meow!!

Alahai, lagi kuat bunyinya. Tak sampai hati, saya buka pintu semula. Saya angkat anak kucing tersebut, melihat kedip matanya yang sungguh kasihan, saya bawa dia kedalam.. ish..mana lah nak letak anak kucing seekor ini. Akhirnya saya letakkan dia di dalam kotak barang bawah katil. Kucing yang nakal.. ia cuba untuk keluar sambil mengiau dan menjelajah seluruh isi bilik. Mata saya begitu letih dek kerana perjalanan 4 jam ditambah dengan perjumpaan dan meguruskan pendaftaran. Saya biarkan ia menjelajah bilik saya.(pernah dengar pepatah~curousity killed the cat?)

Oleh kerana Tak mahu, anak kucing itu masuk dalam bilik kak fatin, saya angkat si comel itu ke atas katil saya. Amboi,amboi makin aktif pulak dia. Saya tertidur. Kejap-kejap saya terbangun. saya melihat anak kucing itu kelaparan. Dia begitu lapar sehingga dia merasakan saya ibunya. She leaned on my armpit while sucking my pyjama as well.. alahai!! Dia nyonyot baju tidur saya seolah-olah sedang menyusu dengan ibunya.. kasihannya… saya biarkan je, mungkin boleh lekakan dia yg sangat lapar.. dan akhirnya saya tertidur. Namun saya terbangun buat kesekian kalinya dan mendapati ia sedang menggigit gelang tamim yang saya pakai. dia ajak saya main2 pula! finally dia tertidur dalam pelukan saya. Dah la kecil..Comel sangat!

Kerana kesibukan kami berdebat pada keesokan harinya, saya beri kucing itu kepada urusetia debat (saya sempat berpesan supaya urusetia tersebut mencari ibu anak kucing itu..heheh..macam la dia tak ada kerja lain dari cari mak kucing). Sehingga kini, saya tak berjumpa lagi dengan anak kucing yang semanja dia… saya rindukan si comel saya!!!!!!!!


….Saya sayang kucing….

Tuesday, July 28, 2009

am i getting older?



as time goes by..my neurons are likely to decay..as i forget something such;
1) where did i put a bunch of keys of mine,
2) the date of today
3) where's my purse gone??!
4) hmm,i did put my books here right? where did it gone?

aihh...those things sometime burst me into tears you know..*i'm kind a bit sensitive lately..am i getting older?? hahah
but alhamdulillah.. ALLAH still gives me a chance to me to be a good khalifah.. and i'm still alive in my age of 22 today! (thanx guys for the wish on 28th july of mine!in such a way, i really like to give a big thanx to all you guys..heheh)..
and not to be forgotten i received some lovely presents from mmy luvely buddies..(i will post the next entry about my lovely present ;) )
syukran ya ALLAH..For giving me life and day..
to all the readers stay healthy, stay cute, stay smart, stay tune!

p/s; sekalung apresiasi buat teman2; azz, yana, mira,hemo,payied,kuder,haziqah,kak ika,zira,ila,aina,kew,mimi,tun and all my buddies..syg kamu semua!

Saturday, July 25, 2009

the power of word...



tatkala saya bersendirian melunaskan tanggungjawab sebagai seorang pelajar.. fikiran mula menerawang ke dimensi emosional yang tak berkesudahan. ada kalanya, tubir mata terasa memberat dengan air mata dan saya menangis..persoalan dan persoalan menerjah minda..dan sukma hanya memberitahu, masa akan memberikanmu jawapan paling tepat..

ah, mana fokus itu hilang dalam fikiran? tolonglah akal, berikan ruang kewarasan dan kewajaran!tiba-tiba mata saya tertancap pada sekeping kad yang saya tulis sendiri..

"whatever life shall bring your way, give your level the best everyday!"

justeru, fokus datang semula..bukan saya yang memanggilnya..namun kerana sepotong ayat yang mempunyai kuasa..

Sunday, July 19, 2009

bzzz...

mata rasa berat sangat..seminar dari pukul 8 hingga 5 petang membuat tubuh tak bermaya...aduhai..balik terus siapkan assignmnet dan artikel setakat yg mampu.. dan deadline artikel semakin menghampiri..ish..FIRST THING FIRST..tiba-tiba saya diingatkan oleh
mira;ummi malam ni pukul 9 ada latihan debat!!!
saya; hah??yeke??tak tahu pun?
mira; la..bukan ke kita dh bincangkan sama2..umi yg tetapkan tarikh tu!
saya; *LOL*

Wednesday, July 15, 2009

apabila rasa itu bukan lagi milikku..

apabila rasa itu bukan lagi milikku..tinggalkan sahaja..
biar air mata itu jatuh..dalam bayangan rindu yang amat menyakitkan
aku juga turut hilang dalam dakapan
fantasi dan sakit hati...



pesanan penaja; sila jangan layan entri ini

Friday, June 26, 2009

has been tagged by aya najihah ^^



Thanx yied bcoz anugerahkan blogger award ni..though it was from atthiah, tag mesti disempurnakan..huhuhu

a) Copy badge "Vespa blogger Award Friendship" di atas untuk diletakkan di blog anda.

~yeay~ dah copy!!

b)Link / ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda.

payied nama manja kitorg bagi kat dia..huhuhu..nama yied sebenarnya khairunnajihah. Kenal yied kat smakj dulu..dia ni pendiam, tapi manja. Suka peluk saya bila saat-saat nak luahkan perasaan.sekarang ni takde dah..kitorg YM! Heheh..Sangat pandai buat kerja2 rumah, dan anda dah layak untuk kahwin!! Wahaha..jangan tak tahu, baju kurung sendiri, payied yg jahit sendiri tau..payied tinggal kat kampong pasir panjang kat sri gading sana nun… selalu je saya ke rumah payied. Rumah payied seolah-olah home for bakery..hihi..sebab mak payied pandai buat kek..kalau nak tempah kek, ke muffin ke, boleh je tempah kat payied (^_^)

Sy syg yied!!

c) Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri.

* saya ni sebenarnya johor jati. Menetap je kat shah alam. Tapi membesar dan lahir di johor.. mana taknya, kecik-kecik dulu pernah tinggal dgn atuk,dan bersekolah di convent muar selama 2 tahun dari darjah 2-3.. tingkatan 1 bersekolah di sekolah menengah arab Bandar tenggara,kulai. Dari tingkatan 2 sampailah tingkatan 5, saya bersekolah di sekolah menengah agama kerajaan johor(SMAKJ).lepas tu sekolah kat seksyen 16, ambik STPM..

* dan sekarang saya belajar lagi di JOHOR..UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA.

Ijazah sarjana muda pengurusan teknologi dengan kepujian. setahun je lagi nak habis insyaALLAH..doakan saya dipermudahkan urusan.. =)

*suka masak walaupun tahu saya masak tak sedap. Janji saya tahu, step by step nak menggulai ke buat sup ke, masak kari ke lemak ke..hoho.. not too bad huh? Sekarang ni, dah mula nak belajar “baking” cake.. hehe.. setelah terpengaruh dengan blog-blog masakan ini..

*sangat suka blog.. terutama blog mak-mak orang dan blog resipi.. wuii.. terus je lapar tengok blog-blog sedemikian ya.. boleh juga belajar parenting skill..hmm..??

*suka berpersatuan. Rasa macam mati katak kalau duduk 2 bulan kat rumah tak buat apa.. at least, mesti kerja. Kalau tak kerja pun, mesti terlibat dengan aktiviti-aktiviti berfaedah. Haha

*saya juga suka bercakap. Taklah hebat.. setakat membina keyakinan diri, boleh la.. berdebat dah sebati.. berpidato je kurang.. sebab lain la “tune” antara debat dan pidato. Sebab dah selalu berdebat..Dulu selalu wakil sekolah berdebat, berpidato, juga berforum. Juga wakil sekolah dalam pertandingan melukis dan mewarna (^_^) Dan kelebihan terbaru, ialah mengacarakan majlis. Hahaha..mungkin kesukaan untuk bercakap harus dilupakan seketika untuk menumpukan perhatian pada pelajaran =)

*suka kucing…huhuhu.. lagi-lagi yang nakal macam boboy.. rindunya dia!! Suka kejar kaki saya..comel sangat..boboy geram kat tangan saya..kalau main-main dengan dia, mesti dia gigit lengan saya dan buat muka geram dia tu..auww, sakitlah boboy! tapi saya tak dibenarkan untuk membela kucing di rumah. Sebab nanti rumah berbau kan..jadi bela kucing kat kolej kediaman je lah..hehe

*dulu, waktu sekolah orang kata saya gila kuasa..hahaha.. maybe kut.. tiap-tiap tahun tukar warna baju uniform. Form 1 dulu librarian, pakai baju warna hijau.seingat saya, hanya setahun je saya pakai baju uniform sekolah biasa.waktu tu saya baru pindah SMAKJ masa form 2. Tapi ada jawatan pembantu koperasi sekolah, saya pergi temuduga jadi KOOP-ian tau.. Berjaya! Heheh.. form 3 saya dilantik jadi librarian(baju kuning), form 4 jadi ahli koperasi lagi (baju warna purple), akhir form 4 dilantik jadi pengawas,makanya berbaju hijau lah saya waktu form 5.. hahaha.. gila kuasa kan??tapi sekarang tak lagi tau

* yang lain?? Tak boleh cakap banyak2.. reserved…hihihi



d) Anda perlu memilih 6 penerima award seterusnya dan menyatakan nama mereka di blog anda

  1. Azz =)
  2. awang
  3. faz
  4. azlan
  5. jannah a.k.a jai
  6. diyana amalina


Friday, June 19, 2009

oooh..rindu padamu..

ohh..sangat rindu untuk jalankan aktiviti begini dgn amy my ex-roomate;

1)bangun pagi2, mandi&study
2)lepas solat, skipping and buat sit up
3)buat body massage
4)buat facial
5)main badminton petang2

hah..kalaulah ada banyak masa free..............(tapi masa ni saya gemoookk~usaha kuruskan badan)


dan juga azz...teman saya bergossip..;

1)bangun xdela pagi2,gaduh siapa nk mandi dulu
2)lepas solat, kelam kabut bersiap gi kuliah
3)sarapan lepas kuliah pukul 10
4)ke cafe having high tea lepas kuliah pukul 5
5)moving forward to "azie tomyam" order makan malam...

hah...kalaulah banyak masa boleh makan......(tapi masa ni saya dah kurus after dengue fever~usaha naik kan sikit berat)

Friday, June 12, 2009

kitaorg dah tukar alamat blog!!

salam semua..kitorg dah tukar alamat blog..

http://tdummie-disinikitabermula.blogspot.com

terima kasih daun keladi, kalau surf, datang lah sini,...hihihi

Thursday, June 11, 2009

VISA OH VISA...

alhamulillah...setelah 3 kali aku ngan kawan ke jawazat..dapat jgk aku bagi mama tu untuk cop aku nye pasport untuk menegsahkan visa aku..hai macam2 hal..itu nak daptkan cop je..yang sebelum-sebelum ni nak dapatkan tarikh untuk di cop..ntahla..tak tau aku nak cakap..tadi baru je datang hati da panas..ade ke patut wat orang tertunggu lame..da tu suh kite cari nama kita sendiri..aku mula la..hati ni da bengang..ni la antara dialog aku dengan mama tu..

mama : kam dol..

aku : Arba'

mama: anta uktub asmak hinak..

aku : ana...?kullu..?

mama : Aiiwah..

aku mula la..mama ni die yang keje ke aku yang keje..

mama : Yallah..bi sura'ah

aku : hai mama ni die wt aku tunggu lame2 takpelak..dtg berhari..byar lagi
..baru 3 minit aku tulis da suruh cepat..

mama : Khalas..?

aku : Istanna..aiowah khalas..

mama : Yallah kullu arba' wa isyhreen..

aku : ha?!..lissah ana fi khamsah geneh bass..

mama : Aiiwah..kullu isna syar..

aku : adui..byar lagi..asyik nak duit je..takde duit tak jalan..dal lembab..

mama : anta gai fi yaum sabt..yakni ba'da bukra..

aku : mumkin innahar dah..?

mama : lissah..ana uul..yaum sabt..masyi..?!!

tula citenye..tension bekerja dgn arab ni..balik bengang je ..memang arab..keje nak lambat..duit org nak..takde sistemm..hai pelik2..dalam hati teringat kat malaysia..nasib baikla malaysia tak camni..

p/s : banyakkan bersabar bile ke negara orang..



Tuesday, June 2, 2009

my holiday is ended...

semester break does bringing "happy smiley" on us.. heheh..sure it does. integrity debating championship was ended, and these following weeks need us to make preparation for FOMCA..though i'm not going to be a speaker, but then, need to be a fact researcher. hmm.. all the "usul" seems hard for me okeh(nampak sangat saya tak peka isu pengguna-hahaha)



so, here it goes;



1. Pensijilan MSC mampu memastikan sumber makanan laut berterusan

2. Pengeluaran makanan di Malaysia tidak mementingkan keselamatan produk

3. NGO efektif mendidik pengguna





okeh, what should i do then?



1. for the first usul i've got from janifal; i need to make a clearcut the status of marine product/foods' in Malaysia. in addition, what is actually MSC certification. the concept of this "usul" require us to define clearly the goodness of MSC certification,issues and not to be forgotten define clearly the term "berterusan. it means, MSC certification is continuously being upgraded and being supervised as time goes by..



for 2 and 3 just find out the issues..hahahah..idleness...ngeee....takdok idea..





p/s; Boleh bagi cadangan =)

Saturday, May 23, 2009

Mengapa Menghisap Garam Sebelum Makan?

[ gambar ihsan dari internet]

Nasihat Rasulullah s.a.w. ialah memakan sedikit garam sebelum makan. Garam mengandungi dua kimia: Sodium dan Klorida. Klorida dalam garam itu sahajalah satu-satunya klorida yang boleh digunakan oleh badan untuk membuat asid hidroklorik iaitu bahan terpenting untuk penghadaman.Oleh itu, sedikit garam yang dimakan sebelum menyantap makanan dapat mencukupkan asid hidroklorik dalam perut sebelum makanan baru masuk ke dalam perut. Perlu diketahui bahawa kesan yang membahayakan akibat terlalu banyak makan garam itu adalah kerana paras sodium naik tinggi, bukan paras klorida. Bahkan orang yang tidak langsung makan garam mungkin dapat penyakit lain akibat kekurangan asid hidroklorik.

Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut doktor,di hospital-hospital, cara pertama untuk mengubati keracuanan adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin mengganggu manusia.

Tuesday, May 19, 2009

hmm...cerita si pembuli jalan raya

debat integriti dah berlangsung dengan jayanya, namun apa yang mendukacitakan apabila menyaksikan kebosanan dalam sidang paling akhir merebut gelaran juara. ish..(saya sempat lagi baca nicholas spark; dear john). apa pun, pengurusan semua okie.. cuma elemen grand dalam majlis formal agak kurang sikit..saya kira kalau majlis diserikan dengan montaj macam uia buat waktu final tu, seronok nak tengok.. ada iringan musik yang menyerikan majlis. wah..(berangan=p)
ok.. sebenarnya nak cerita sikit tentang pengguna jalan raya JOHOR BHARU yang agak kurang integritinya bagi saya. sudahlah saya pemandu amatur+kereta yang kami sewa mengalami masalah setiap kali saya mahu bergerak dengan gear 1.. pemandu johor bharu yang tersangatlah berhikmah ini, memandu dengan lajunya ya tuan-tuan.. sangat pentingkan diri..lebih-lebih lagi yang tunggang motosikal.. amboi.. mencelah-celah dengan hebatnya. kalau kena langgar, yang berhati-hati macam saya lah nak disalahkannya.. dengan lori besar gedabak yang suka memandu tak tengok kiri kanannya lagi..okie..back to the story..ketika kami berkonvoi nak ke danga bay dari masjid sultan abu bakar, saya buat pusingan u.. ada dua buah kereta sedang bertentangan dengan kami.oleh kerana saya buat pusingan dulu, kereta wira putih cuba berebut giliran dengan saya. okie, saya bagi dia jalan dulu, meskipun saya punya jalan ok..
dan ketika itu, si pemandu dan penumpang yang semuanya lelaki itu(mentang2 dalam kereta saya semuanya perempuan) mereka nak tunjuk belang samseng t*** kucing..huh..siap, tunjuk penumbuk pada kami+siap keluarkan kepala dari kereta lagi!! nak suruh kita ke tepi.. nak cari gaduh pulak!! dan alhmadulillah, jalan 2 lorong (2 hala) menyelamatkan kami..dan nasib baik juga saya memandu belakang kereta mereka.. ok fine, waktu dah nak masuk jalan besar yang mempunyai jalan simpang, si penumpang kereta wira samseng t*** kucing tersebut keluarkan kepala mereka..and thank ALLAH, diorang dah terlajak masuk simpang kiri.. dan kebetulan saya nak masuk simpang kanan. kalau tak, mesti diorang kejar kereta kancil sewaan kami.. mesti saya akan cuak+nak nangis+kelam kabut+akan call polis serta merta! dah la saya memandu dengan begitu berhikmah(40-60 km/j)
haha..tengok, samseng jalan raya t*** kucing tu.. buat saya naik angin.. tak bertoleransi langsung..memandu ikut suka, siap nak tunjuk penumbuk? amboi.. nak tunjuk samseng pulak. tahulah saya perempuan, nak buli2.. telefon polis karang, baru tahu!