Wednesday, November 25, 2009

motherhood nature..


bila saya mengelus wajah mungil zuriat milik sepupu saya, perasaan terbebar serta merta.aduh, tumpah segala rasa kasih pada seorang anak kecil yang baru berusia 9 bulan. memang seronok jadi ibu.. namun, cabaran yang digalas, tak ternilai gambarannya. bilakah masa utk saya pula?

saat paling bahagia, bila menyuakan bibir mungil itu dgn botol susu, tak tergambar perasaan saya ketika itu.. betapa hebatnya ciptaan TUHAN.. dari setitis air mani yang hina, kemudian di bentuk menjadi darah dan seketul daging, kemudian sempurna kejadiaannya, membesar dalam alam rahim yang tersembunyi rahsia keagungan TUHAN tentang ruh.. bagaimanakah hari ini saya mampu menipu mengenai nikmat ALLAH yang telah saya cicipi? nikmat ALLAH yang saya hirup setiap hari? dan bagaimana pula nikmat ALLAH itu boleh saya tidak syukuri?? lemah benar hati..baru diuji dengan sedikit ujian, sudah merasa susah.

syukur padamu ya ALLAH,hari ini, saya mendapat pengajaran tentang syukur melalui nikmat dan harta yang telah engkau kurniakan pada orang lain. menatap mata kecil itu, membuat rasa kekaguman menyusup dalam relung hati.saya mahu menjadi ibu! yang mana, saya sendiri akan merasa denyut nadi terarah dalam rentak yang sama..merasa sebuah lagi nyawa hidup dalam rahim saya, merasa bahagia bila dapat meletakkan seorang manusia yang telah ALLAH sempurnakan kejadiannya dekat dengan dada dan hati saya..supaya dia dapat merasa getaran cinta seorang ibu..yang selalu ada untuknya..

p/s:ia bukan sebuah bayangan..namun sebuah naluri keibuan yang telah ALLAH ciptakan secara semulajadi..ya, walaupun belum berumahtangga..anda juga begitu?


*credit to kristin rachelle, for this sweet picture

No comments: