Thursday, December 20, 2012

macam mana hidup lepas kahwin?

assalamualaikum...

aku kan selalu paranoid. macam mana ek hidup lepas kahwin? i mean, susah ke? banyak ye belanja lepas kahwin? sebab aku tahu; aku bakal menapak meneruskan hidup bersama suami dengan bermula dari 0. 0..tahu kan 0 bagaimana? life is getting tougher than u ever imagine. huhu..risaunya aku..


eh,karang cukup ke nak beli itu ini?


eh karang cukup ke nanti nak bayar duit ini,duit itu?


eh,karang kalau ada kecemasan mcm mana nak cekau duit?


eh..eh..eh..dan banyak lagi eh!


huhu.. itulah namanya paranoid.. walhal kan ALLAH dah janjikan nak limpahkan "kekayaan" kepada orang2 beriman yang mendirikan rumah tangga? kau (aku lah tu) lupa ke janji ALLAH TAK PERNAH TAK ditepati?


Firman Allah bermaksud: 


Kahwinkanlah anak-anak kamu (yang belum kahwin) dan orang-orang yang sudah sampai masanya berkahwin dari hamba-hambamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka itu orang-orang yang tidak mampu, mereka Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari anugerah-Nya? (Surah an-Nur, ayat 32).


bayangkanlah pemikiran aku bagaimana; bagaimana aku hendak hidup kalau aku masih belajar terkontang-kanting. hanya mengharapkan ciktam sebagai cikgu. bagaimana hidup kami? nak beli kereta pun terfikir-fikir. mampu ke nak bayar setiap bulan? 


inilah jadinya jika aku membandingkan hidup aku dengan orang lain yang lebih senang. tengok kawan2 mampu beli semuanya..ada yang dah beli rumah. dah lengkap serba serbi. ehhh...


 astaghfirullahal'azim..padahal terang2 ALLAH dah kata, ALLAH akan berikan kekayaan bagi orang2 yang berkahwin. jangan kau ingat kekayaan tu material semata2. kekayaan hidup boleh jadi juga dengan berasa cukup. betul tak? kalau kau rasa cukup dan bersyukur dengan nikmat rezeki kau, maknanya kau sudah kaya. bukanke orang2 yang berasa cukup akan digandakan lagi rasa syukurnya?



"Dan (ingatlah) ketika Tuhan mu memaklumkan, 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepada mu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat.(Surah Ibrahim 14: 7)
-
-
-

hah. nak kena azab ke kalau mengingkari nikmat ALLAH?
-
-
-

"Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu (Surah Al-Baqarah 2:152)


maka, melihat kepada ayat di atas,aku tidak jadi paranoid. aku hanya perlu menjadi orang yang bersyukur. aku hanya perlu ingat ALLAH. taat perintah ALLAH. 

 tiada kereta sendiri pun takpe. akan datang insyaALLAH ada. yakin dengan janji ALLAH. disamping tu jangan lupa berusaha dapatkan rezki halal. 

ada orang yang ALLAH uji lagi dahsyat. sesuai dengan kesanggupan hamba tersebut. 

bersyukurlah atas nikmat yang kita ada..

nikmat sihat

nikmat masa

nikmat kasih sayang

nikmat makan

nikmat keharmonian dalam negara

nikmat itu..nikmat ini. ALLAH...sungguh tak terhitung begitu banyaknya nikmat ALLAH beri!


"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?"

(Arrahman: 13)





ALHAMDULILLAH... (^^,)

2 comments:

Dr. Norziha said...

assalamualaikum, semoga dilimpahi kemurahan rezeki dan selalulah berlapang dada, jgn kedekut dgn apa yg kite ada, kongsi dengan pasangan, u will be happy, more than happy :)

dari~ummie said...

puan..this is the very inspiring tips!thank youuuuu very muchhh <3