Monday, November 5, 2012

hari yg banyak peristiwa

hari banyak kejadian. tapi sebelum tula kan..aku cuma nak komplen dgn some of distributors yang sangat obes. *eh obses* dgn herbalife.. sampai...ada ayat camni...

"Ko gosoklah sampai melecet, ko balutlah pakai koset mahal ko tu sampai tak bernafas, ko exercise sampai pengsan atau ko tak makan smpai badan kering, takkan boleh slim dgn cara sihat punya selagi tak betulkan pemakanan. Program diet aku senang je, masih boleh makan tp di ajar apa yg boleh dimakan. Boleh?"

itu cuma meal replacement. bukan makanan ajaib segala..makan2 terus sihat.. hello..workout x perlu pengsan. even bersenam tu mmg penting sgt2 utk tubuh badan. dari ko consume je benda,tapi tak workout apa gunanya?cikberry memang tak boleh blah.. program diet kononnya la kan. tak kasi makan ikut piramid makanan. suruh minum tu utk ganti sarapan dan makan malam. suruh ko minum air sebanyak 8 liter? pastu ko makan nasi sehari sekali je? sama je macam ko berlapar,skip makan. cumanya ko minum air herba-kehidupan tuh, tak makan benda lain atau ko akan gemok kalau makan pastu minum air herba-kehidupan. you see..it's only a meal replacement. setiap hidangan air herba-kehidupan dah dikira kalorinya. jadi..senang la ko buat program diet tu kan. 


kau kena consume 1800(fitnesspal yg cakap) (atau ada mazhab 2000) kcal sehari  kalau kurang dari tu akan menyebabkan metabolisme ko akan jadi rendah. lagi la ko senang gemok,sbb metabolisme rendah. 
gitulah kann.. ada lagi satu i baca, dulu dia doktor,berkhidmat berbelas tahun dapat gaji belas2 ribu (tak ingat) sekarang, buat MLM herbalife, dapat RM85K sebulan (tak silap). terus quit jadi doktor. bagi aku,penceritaan ini sgt duniawi. aku annoying. aku annoying sangat depa ni dok tayang2 pendapatan diorang yg berbelas ribu itu. what the fish? sikit pon aku tak jeles. tapi aku nak cakap aku annoying. sebab some of them keep text-ing me okay pasal air herba kehidupan itu. it's an MLM technique. tak kisah la MLM tu sah ke,tak sah ke. tapi pada aku, it's a marketing strategy untuk tarik orang join group diorang. 
ikhlasnya,aku makan herbalife ni. ok je pada aku. tapi aku tidak berpuas hati dgn program diet itu yang suruh aku makan sekali je sehari. hahaha..pastu nak sarapan kena minom shake, tak boleh makan nasi lemak segala. hahaha.. 
memang program diet kena disiplin yang tinggi. cuma aku memang annoying bila ada orang TERLALU OVER obses ke atau TERLALU TERDESAK nak suruh orang beli produk ni sampai keluar status begitu dan siap terkeluar status duniawi dan iklan yg ala2 nak ikrar isytihar harta kat mahkamah. 






yang cikberry tak boleh belah itu adalah kerana dia mention produk menguruskan badan yg lain. (cik berry tidak menjual sebarang produk kuruskan badan) ok. enough, maafkan belog sudah tercemar dgn emosi cikberry

well..berbalik kepada cerita tadi

kejadian pertama;
1- Zio call mintak advice syllabus nak ajar budak2 ni SPSS..Dr,nor suruh jumpa dia..
2- Sampai2 zio tgh engage on the phone. rupanya dr.nor tgh call dia..huhuhu..tangtang tu jugak Dr.nor panggil mintak tolong turun bawah
3- sampai bawah nampak dr.nor dok dalam bilik tgh explain kat sorang nigerian student ni. pastu dr.nor suruh kita guide student ni. tgok schedule bas internal uthm,schedule bas ekspress ke JB supaya dia boleh plan time frame nk ke uthm dr JB. pastu gi library segala
4-naik atas balik explain dulu kat zio n nana pasal syllabus tu. suruh budak nigeria tu tunggu dulu
5-hantar budak nigeria tu gi bustop,tolong dia tulis schedule bas,purchase tiket bas express..
6-singgah bank muamalat. tetiba nak start enjin kereta x boleh. menjajau. syukur,ada 2 org budak nak tolong tolakkan kereta ke workshop.tetiba boleh start. alhamdulillah.
7-pastu tak jadi gi workshop pasal kereta boleh start dgn eloknya kat workshop. haruslah kita berbelanja dulu. masa nak balik tadi,tiba2 kereta x boleh start lagi. pastu toinggg...tempat kita picu kunci tu tercabut dr tempatnya..ALLAH...tapi aku manage start enjin lagi..cuma agak eksotik sikit caranya..keh3...gi workshop betulkan...
8- gi amik saki baki barang kat rumah sewa lama yg foreigner tu dh duduk. mintak tolong intan temankan. angkut turun bawah
9-singgah koleh tf amik barang kat rumah eni..pergi balik fac...malas nak tgok lappy. baca2 tesis jek..pastu nak balik...
10-tiba2 tgh kemas2, eni call mintak tolong teman dia gi sri gading tolong jihah angkat icebox sbb dh nak banjir
11-dh kat sri gading mengangkat icebox segala
12-gi mcd,eni belanja..hihu! tqqqq eni...menggigil makan..sbb x makan dari pagi except minum coolblog dgn bubur segera yg x sedap tu
13- balik rumah,solat jemaah dgn eni,pastu settlekan barang2 untuk disusun atur..


letih...:)

3 comments:

Dr. Norziha said...

hai hai..mcm2 kan seharian ni...life must go on..nk tunggu duduk situ x ke mana..buat ape yg mampu..:)

Sayer Best said...

Aku pun consume jgk herbalife,tp sbnrnya produk tu catalyst je,yg pnting cara hidup ko.mkn boleh je apa2 yg halal,yg pnting tau cmne nk balancekan balik kalori,seriously skrng aku amek herbalife breakfast je,tghri mkn nasi,mlm ratah ikan@sup,workout aerobik@joging,still turun 3 kg,tp bdn more fit compare to ikut buta2 plan dorng.mmng turun 6 kilo skjp je,tp x rasa fit n strong.
Menyampah gila dgn org yg kata snggup quit stable job@biz semata2 demi mlm,kurang sumbangan org cerdik pd negara.pulak tu melayu berlumba2 nk kaya dgn mlm,bangsa lain kongker industri yg lg pnting(makanan contohnya).ahh,byk lg la nk ngumpat.hahaha

dari~ummie said...

puan tulip: yeeeeah! betul3..life must go on..buat yg termampu walaupun kdg2 rasa nak terduduk..hihi

wana: laa..yeke..coach aku punyala kan..kata aku x boleh makan itu ini..benci gila aku minom herbalife sbb dia sekat pemakanan aku..hahaha..pastu aku malas nak ikut..ngahahaha...takpe,pas ni aku nk ikut plan ko..tula yg aku annoyingnya..diorg ni kan..sibuk update status berbaur duniawi+nk kata herbalife la makanan terhebat tercerdik kat dunia nih,org lain senaman mcm nk pengsan x kurus2 gak